2014/04/11

Teepee!






Jag är tillbaka :)
Fast denna gången på svenska, känns mer naturligt.
Gillar att prata på engelska, där har jag inga problem. Men att skriva på engelska känns begränsande, och jag känner att jag inte kan nå fram så som jag skulle vilja.

Skulle vilja börja med att ursäkta mig, för att ha varit borta så länge.
Sedan min kamera gick sönder under en av våra resor, så är det svårt att fotografera utan att kunna se sitt motiv.
Men så här om dagen kunde jag inte låta bli, utan tog kort ändå. Chansade.
Det fungerade ganska okej.
Min stora son hade var ledig från skolan och jag ville hitta på något kul ihop.
Projektet blev en teepee, eller tipi, eller hur man nu väljer att stava!
Min minsta son har inget eget rum, vi bor stort, men inte välplanerat, så jag ville att ha skulle får en egen hörna. Kände att jag inte riktigt hade råd att köpa en stor, färdig ifrån t ex Etsy, så istället googlade jag på olika alternativ och byggde en egen.
Kostanaden hamnade på ca 500-600 sek.
Helt ok, med tanke på att den är väldigt stor. det tog ca två dagar att få allt färdigt. eller en kväll och en förmiddag om jag ska vara petig.
Man kan säga att jag körde på fri hand, jag hade denna i tanke och använde mig av (ungefär) detta mönster.
Vår variant var ju väldigt stor, så vi fick anpassa tyget efter det.
Vi började med att köpa stavarna på Bauhaus, det var det som var dyrast då vi valde ganska tjocka, (för stabilitet) och 260 cm långa.
På plats i butiken kapade vi de med ca 20 cm.
Åkte sedan vidare till tygbutiken och köpte den billigaste oblekta, breda väv de hade. det gjorde att jag slapp skarva tyget för att få det att räcka till.
Väl hemma borrade vi ett hål, ca 30 cm från toppen, förde sedan genom ett rep, och hjälptes åt hela familjen med att knyta samman och placera ut "pelarna" i en bra position.
Ganska lätt, jag lovar.
Rekommenderar att stå på en matta. Därefter började jag att prova ut tyget på, så istället för att klippa delar, så hängde jag tyger över som en cape, och nålade ihop den längst upp.
Sedan klippte jag till den till rätt längd och började med att sy fast band för att fästa, längst ner på varje ben.
Det gör att allt sitter mer stabilt, och då kan man börja markera hur man ska sy öppningen, och vart öljetterna ska sitta. Dem ger ett snyggt intryck.
Själv har jag sytt upp kanterna nertill, för att jag har planer på att kanske tag ner det för att använda tältet utomhus också, men man kan faktiskt fuska, och bara klippa. Det är inte så noga :)
Det som gör hela tältet mysig är att det finns belysning.
Man kan sätta en lampa, dvs en sladd med en led/halogen glödlampa längst upp, mellan pinnarna när man knyter ihop pelarna. Men jag har bara hängt julgransbelysning på baksidan.
Det gör att ljuset blir mjukt och stämningsfullt.
Saken är att hela familjen blev kär i detta tält, maken och sonen hoppade in direkt, och jag passade på att läsa en ny bok samt smutta på ett glas rött kvällen då den blev färdig.
Och jag tror att det är det som är tricket, om man vill få små barn att trivas där, så får man till en början spendera lite tid där själv. Nu går A dit när han ska leka, eller läsa i sina pekböcker.
För att spä på native-looken så har jag lagt i fårskinnspläd, mexikans filt och hängt upp en drömfångare. Älskar drömfångare, finns en i varje rum hemma hos oss, även i bilen!
(Tog ett tag att övertyga min make om att dessa utsmyckningar)

Hur som, så tycker jag att du ska testa, det är inte så svårt, det finns lite mer bilder på Yash istagram.
Om du inte vill sy så prova denna istället, No Sew Teepee.

Allt gott
//C

No comments: