2017/01/18

Bakad gröt

För ett tag sedan fick jag hem en tidning från Hemköp (om jag minns rätt) där det fanns ett liten text med ett recept på bakad gröt. Hade aldrig hört talas om detta innan, men sedan jag vågade prova så är det ett stående inslag i våra helger. Så enkelt, så gott.
Bäst av allt är att det finns oändligt mycket utrymme för variation , det man har eller det man är sugen på funkar.
Jag brukar röra ihop detta, ställa in i ungen och sedan passa på att läsa eller kolla någpt avsnitt ur en serie i sängen under tiden.

Bakad gröt:

  •  Sätt ungen på 175 grader
  • Blanda väl 5 dl valfri mjölk med 2 ägg och 1/2 dl honung. 
  • Rör ner 5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver och krydda med kanel eller kardemumma, och lite salt
  • Häll över i en ungsform
  • Rör sedan 2 msk rapsolja ( eller smält smör) 2 msk honung med lite frön. Jag har pumpa, solros och sesam. Klicka ut detta på gröten
  • Baka i ung ca 30-40 min
  • Servera med en lite turkisk yogurt och bär/frukt/sylt
Jag brukar ha i frysta blåbär, skivad banan, russin, nötter både i och ibland bara i frötäcket.
Som sagt, det du har hemma funkar , vilka gryn som helst går finfint.
//C





 


No comments: