2016/02/02

Det mest förbjudna

Förra året arbetade jag med mig hittills längsta film/serie produktion, ca 16 veckor med ett tajt team. Ikväll ska jag och bästa teamet få se det färdiga materialet på Göteborgs Film Festival, serien kommer även att visas på Svt nu under våren och porträtterar författarinan Kerstin Thorvall. Som någon sade en 2000-tals kvinna född i fel tid.
Vi filmade epok, otroligt roligt och väldigt mycket jobb så klart. Att filma 60-70 tal är bland det finaste jag gjort, man vill köpa all dekor hem. Jag lyckades köpa en rotting stol och i den sitter jag och läser så fort jag får chansen. Läser och tänker på Kerstin, vad hon ville med livet, vad hon gjorde med sitt liv och vad det kostade henne.
Vad det gäller hennes verk så rekommenderar jag först och främst När man skjuter arbetare, den handlar om Kerstins mamma som i serien spelas av Anna Bjelkerud. Som för övrigt är bland de häftigaste kvinnor jag har träffat i mitt liv, hon delade med sig mycket kloka råd om livet när vi satt och stickade mellan tagningarna.
// C

No comments: