2016/03/29

Pie

Sedan jag började resa till USA har jag blivit barnligt förtjust i att baka paj. Matpajer, söta pajer och galette. I DTLA finns det ett ställe som jag hittade för några år sedan, The Pie hole, som bakar helt magiska pajer. Jag minns när jag var där första gången och kunde inte välja mellan cherry pie eller earl grey pie. Killen bakom kassan tröttnade på mig, på ett vänligt sätt och sade "Mam, i värsta fall kommer du att losa 6 dollar, i bästa fall får du en god paj" Han hade självklart rätt, jag som aldrig kan bestämma mig chansade, tog Earl grey och det är än idag det godaste jag ätit.
Jag var tvungen att testa att baka den hemma, och det tog mig fyra timmar, väl värt. Mycket jobb, men otrolig smak. Är man på andra kusten, närmare bestämt i Brooklyn besök Emylis och Melissas genuina Four & Twenty Blackbirds kafé, eller köp boken som äntligen kommer på svenska.
//C
Lemon pie i Silverlake

The Pie Hole, LA

No comments: